A méz hosszú időn át pótolhatatlan édesítőszer volt, így megbecsülése a belőle készített tésztára is átment. Ezért jelentőséget, helyenként misztikus erőt is tulajdonítottak neki. Az ókori görögök a halott szájába is mézeskalácsot tettek, hogy ezzel engesztelhesse ki Cerberust, az alvilág mogorva őrét. Feljegyezték, hogy Püthagorasz nem élő állatot, hanem állatformájú mézeskalácsot áldozott az isteneknek. Hazánkban már az aquincumi ásatásoknál is találtak több mézeskalács sütésre használt égetett cserépformát. A méz királyi eledel volt. Bécsben 1368-ban már név szerint is említenek két mézeskalácsost. Kölnben ma is hagyomány a mézeskalács-készítés, mely valószínűleg Nagy Lajos királyunk idejében, Aachenba készülő magyar zarándokokkal került oda. A 16/17. században Nürnbergben lendült fel a formaalakítás művészi stílusa, ami egész Közép-Európában elterjedt. Ezért is következtetnek egyesek tévesen arra, hogy maga a mézeskalács-készítés is nyugatról jött Magyarországra.
A magyar ősi méhész nemzet. Magyarország méhészetének 11. századi írott nyomai vannak. Egy 16. századi irat utal "mézes báb"-ra. Mai ismereteink szerint az első magyarországi mézeskalácsos-céh 1619-ben alakult Pozsonyban, de Kassa is mézeskalácsos központnak számított a 17. században. 1713-ból ismert a debreceni mézeskalácsosok céhének szabályzata.
A méz volt a nádcukor, majd a répacukor modern kori elterjedéséig az egyetlen édesítőszer, melyből tartós és tápláló száraz sütemény készíthető, így a mézeskalács sok nép több ezer év óta ismert eledele.
A méz drágasága miatt, csak ünnepi alkalmakkor készítettek belőle süteményt. Az 1200-as évektől kolostorok készítettek vallásos tárgyú figurákat, életképeket. Idővel "mézesbábos" céhek is alakultak, melyek míves díszítéseket készítettek rá, így kedvelt ajándékká vált. A meseirodalomban is fellelhető, Grimm testvérek meséjében, a "Jancsi és Juliskában" szerepel egy mézeskalács ház, a csábítás szimbólumaként. A századok alatt a díszítésnek jelképi rendszere alakult ki, vagyis mind a formájában, mind a díszítésében meghatározott eseményhez köthető egy szépen elkészített mézeskalács.
Kedvelt vásári ajándékok voltak: mézeskalács szív, huszár, kard, baba, tányér.
(forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9zeskal%C3%A1cs)
A mézeskalács története
"A
méz gyűjtése az emberiség, és ennek részeként a magyarság, régóta
gyakorolt, élelemszerző tevékenysége. Európában a méhészkedés hosszú
évszázadokon át jelentős szerepet játszott.
A
méz fontosságát az adta, hogy a 19.század végéig,a számottevő
répacukorgyártás kezdetéig, gyakorlatilag a parasztság egyetlen
édesítőszere volt. A drága importált nádcukor ugyanis alig jutott el a
paraszti ház tartásokba. Továbbá egészen az ókortól kezdve nyomon
követhető, hogy a méz a néphit szerint egészséget, boldogságot jelentő
étel, illetve a népi gyógyászat egyik alapanyaga volt Európa minden
részén.
A
kalács anyaga sajnos nem időtálló, így mézeskalács figurák nem
maradhattak fent, de eltűnéséről, feledésbe merülésétől nem kell
tartanunk, mert a régi leírásokon és a szakácskönyvekben található
recepteken túl szerencsére szép számmal fennmaradtak a mézeskalács
figurák készítésére használt keményfa formák(más néven ütőfák vagy
verőfák), amelyekbe a nyers tésztát nyomkodták még a sütés előtt. Ezek
kimélyített, homorú negatívként megőrizték az egykori darabok képét,
mintáját, méretét, ezért hiteles emlék- és forrásanyagnak tekinthetőek.
Először
kolostorokban, főúri udvarokban, a királyi városok polgárainak körében
honosodott meg a mézespogácsa, a mézeskalács, amelyet házilag és
kézművesműhelyekben egyaránt készítettek. A mézeskalácsosságot
Magyarországon először az 1379.évi soproni telekkönyv névjegyzésében
említik.
A
középkori társadalom felső rétegeiben karácsony, évkezdet, húsvét,
pünkösd, valamint esküvő, keresztelő alkalmával szokás volt a
mézeskalácsok osztogatása, ajándékozása a családtagok, az ismerősök és
az ünneplő vendégek körében. Az akkori formák reneszánsz és barokk
hatást mutatnak, témájuk többnyire vallásos, mitológiai jelenet, szentek
vagy uralkodók képmásai. Bizonyított tény, hogy e képekhez korabeli
metszetek, festmények, címerek szolgáltak mintaként, amelyek fába
faragtak.
A
17.század végén a török uralom megszűnése a termelési és értékesítési
lehetőségek növekedését jelentette. Ennek hatására, de nyugat-európai
példákat követve, elkezdődött az önálló hazai céhek szerveződése. Az
első céhek Pozsonyban (1681), Nagyszombatban (1697) és Budán (1719)
alakultak.
A
18.században már elsősorban a városi, polgári ízlés szerint készültek a
mézeskalácsok. A feudális jellegű és bibliai tárgyú ábrázolások
háttérbe szorultak, a világi témák, mint például a díszesen öltözött
férfi- és nőalakok, a pólyás baba vagy hint lettek a kedvelt minták.
Ugyanakkor
megindult a mézeskalács terjedése a falvakba, és a 19.századi elején
már nagy népszerűségnek örvendett a parasztság körében. A mézeskalácsos
mesterek piacokon, vásárokon, búcsúkban, árusították, termékeiket.
Nemcsak lakóhelyükön jelentkező igényeket elégítettek ki, hanem a
távolabbi vidékeket is ellátták készítményeikkel. A korábbi századok
gyakorlatához képest lényeges változást jelentett, hogy a 19.századtól
már nem fogyasztották el édességként, hanem dísztárgyaknak tekintették.
Az udvarlótól kapott mézeskalácsszív vagy pólyás baba, illetve
gyermekeknek vásárfiaként ajándékozott huszár vagy kard, a lakás
valamelyik szembeötlő pontjára került és amilyen hosszú ideig csak
lehetett megőrizték.
A
formák túlnyomórészt körte-, néha alma vagy diófából fűrészelt lapos
téglatestek, amelyeknek egyik vagy mindkét lapjába véséssel mélyítették
ki valakinek vagy valaminek a plasztikus tükörképét.
A
formákon szereplő képek, minták kidolgozása technikailag nagyon
különböző. Vannak aprólékosan , szinte művészien, és vannak elhanyagolt
primitíven megmunkált darabok. Nyilvánvaló, hogy egy adott forma
színvonalát vagy variánsainak különbségeit illetően meghatározó
jelentőségű a készítés időpontja,a nyersanyag fizikai tulajdonságai, és
az olyan szubjektív elemek, mint a fafaragó kézügyessége, látásmódja,
igényessége stb., amelyek a legkülönbözőbb mértékben játszanak szerepet.
A
modern cukrászat kialakulásával megszűnt a formák használata. Helyettük
fémlemezből készített tésztaszaggatókat (kiszúróformákat) kezdtek
használni, amelyek a régi, kedvelt figuráknak csak a körvonalait őrizték
meg. Ezt a sima tésztát megsütötték, majd rendszerint pirosra
festették, színes masszával cifrázták és cukorrózsákkal, kis tükörrel,
papírképpel díszítették."
Még több infó: http://valeriart.hu/tortenet.html
Itt egy recept, de te melyiket használod? Küld el és közzéteszem:)
Íme néhány ötlet a kreatív felhasználásra:
Én őt követem: http://mezeskalacskonyha.blogspot.hu/
Ezen az oldalon rengeteg szépséget találhattok: http://www.mohakonyha.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése